W dniach 05-06-07 lutego 2024r w ramach projektu ” A to ciekawe- świetnie się bawimy promując zdrowy i sportowy styl życia ” miały miejsce coroczne zajęcia zimowe. W tym roku ponad 40 dzieci pod opieką phm. Ewy Majczak, Ireny Droździok, Joanny Malinowskiej, Julii Puchalskiej oraz pwd. Kamili Majczak przeniosło się w świat baśni i legend.

Pierwszego dnia wszystkie dzieciaki wyruszyły  w świat baśni „Z BIEGIEM LAT ,Z BIEGIEM DNI…”   Po zapoznaniu z tematyką zajęć  każda grupa na zmianę uczestniczyła w ciekawych zajęciach. Dzieci wykonywały różne cudeńka z masy solnej, poszukiwały ukrytych diamencików w soli, wykonały też breloczki z włóczki oraz pracę plastyczną p.t. „Ciężka praca górnika” rysując węglem.”. W tym dniu miało miejsce również bardzo ważne spotkanie.  W ramach projektu „Czytamy z sercem” na nasze zajęcia zostali zaproszeni : Wójt Gminy Kochanowice Pan Ireneusz Czech, Dyrektor Zespołu Szkół w Kochanowicach Pani Aleksandra Brol, Dyrektor do spraw przedszkola Pani  Ewa Krasoń, Kierownik Ośrodka Edukacyjnego ZPKWŚ w Kalinie Pani Krystyna Bartocha sołtys Droniowic Pani Marcela Wieczorek, przedstawiciel straży w Droniowicach Pan Piotr Wołowczyk oraz  Dyrektor –  gminnej biblioteki w Kochanowicach Pani Maria Hadzik. Przybyli goście przeczytali dzieciom baśnie związane z Krakowem oraz kopalnią soli w Wieliczce. Następnie  Uczestnicy zajęć zimowych po wysłuchaniu  baśni wykazali się ogromną wiedzą odpowiadając  na zadawane pytania dotyczące wysłuchanych treści. Po przerwie na zdrowe przekąski odbyły się zmagania sportowe „My się zimy nie boimy”

Drugiego  dnia naszych zajęć  wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa i Wieliczki.  Pierwszym punktem programu naszej wycieczki było zwiedzanie Katedry Wawelskiej. Ogromne emocje wywarł na dzieciach widok Krakowa z wieży Dzwonu Króla Zygmunta, który jest bez wątpienia jednym z najważniejszych symboli narodowych. Dowiedzieliśmy się, że jego dźwięk towarzyszy nam podczas najważniejszych wydarzeń, świąt kościelnych i narodowych. Bije około 30 razy w ciągu roku m.in. w Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie czy święto Konstytucji 3 maja.
Groby Królów Polskich i wielkich Polaków znajdujące się w Katedrze to następny punkt zwiedzania . Następnie udaliśmy się pod rzeźbę smoka wawelskiego, który  jest jednym z najbardziej znanych symboli Krakowa. Zwieńczeniem zwiedzania Zamku Królewskiego na Wawelu było podziwianie jego przepięknego dziedzińca. Następnie udaliśmy się na Rynek . Stary rynek w Krakowie, słusznie słynie w Europie ze swego uroku. Jest to wyjątkowe miejsce, które brało udział w wielu historycznych wydarzeniach. Niezmiennymi od lat symbolami Krakowa, są Kościół Mariacki, renesansowe Sukiennice, Ratusz, pomnik Adama Mickiewicza, które mogliśmy podziwiać podczas spaceru po rynku. Po krótkiej przerwie wyruszyliśmy do  Wieliczki. Kopalnia Soli „Wieliczka” to miejsce o wielowiekowej historii i tradycji. Bogate dzieje zabytku i kilkusetletni dorobek górników zostały uznane za szczególne dobro, które należy cenić i chronić. W 1978 r. kopalnia została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. W zabytkowej kopalni czekało na dzieci  mnóstwo ciekawostek i tajemnic do odkrycia, a co najważniejsze – pod ziemią  nie było nudno. Przewodnicy dbali o to, żeby każdy młody turysta zdobył nowe umiejętności, poczuł klimat kopalni i emocje towarzyszące przebywaniu pod ziemią. Dzieci przekonały się, jak to jest przebywać ponad 100 metrów pod ziemią, ile schodów trzeba pokonać, aby się tam znaleźć i czego można się dowiedzieć spacerując kilkusetletnimi korytarzami. Zobaczyły jeziora solankowe, komory i kaplice wykute w soli przez górników. Dzieci  brały udział w warsztatach „Śladami Legend Wielickiej Kopalni”. Podczas interaktywnej lekcji pod ziemią  poznali i częściowo inscenizowali opowieść o pierścieniu św. Kingi, dowiedzieli się kim był Skarbnik . Jednak to nie wszystko – aby zdobyć cenne punkty dzieci  rywalizowały w konkurencjach sportowych związanych z pracami dawnych górników. Skarbnik oraz  przewodnicy  zadbali o to, aby wyprawa zaangażowała wszystkich uczestników. Na zakończenie zwiedzania wszyscy otrzymali pamiątkowe  dyplomy. Na zakończenie  udaliśmy się do Karczmy pod Solą gdzie czekał na nas ciepły posiłek. Kolejnego dnia wybraliśmy się do Chorzowa i Katowic, gdzie odwiedziliśmy Stadion Śląski Trasa zwiedzania obejmowała m.in. wejście na arenę główną Stadionu, przejście tunelem do szatni reprezentacyjnych, strefy odnowy biologicznej i strefy rozgrzewki. Największą jednak radość sprawiła  możliwość wejścia do loży dla VIP-ów oraz na taras widokowy  na Stadionie. W trakcie zwiedzania przewodnik opowiadał szereg ciekawostek na temat. historii obiektu. Dzieci obejrzały wystawę „Potęga emocji. Stadion Śląska 1956-2017” i płytę boiska z górnych sektorów trybun. Stadion zrobił na wszystkich duże wrażenie. Kolejnym punktem wycieczki było Muzeum Śląskie, będące częścią Strefy Kultury. Siedziba Muzeum Śląskiego znajduje się na zrewitalizowanym poprzemysłowym terenie dawnej kopalni „Katowice”. Większa część tego muzeum znajduje się pod ziemią i tam  zostaliśmy oprowadzeni po wystawie „Skąd my są” – opowieść o Górnym Śląsku. Na wystawę składa się wiele oryginalnych eksponatów, obrazy,  materiały audiowizualne i bogata oprawa scenograficzna.   Na powierzchni w jednym z po  kopalnianych budynków znajduje się przestrzeń edukacyjna gdzie podczas spotkania nasze spojrzenia powędrowały wysoko w góry aby zobaczyć jak postrzegała je polska, wybitna himalaistka Wanda Rutkiewicz. Po obejrzeniu filmu „Spojrzenie z góry. Archiwum Wandy Rutkiewicz”. Każde  dziecko mogło narysować pejzaż górski pastelami.  Następnym punktem naszej wyprawy była wizyta w kinie Cinema City obejrzeliśmy bardzo pouczające filmy: – dzieci młodsze bajkę przyrodniczą „Katak- podwodna przygoda”-Katak, mimo młodego wieku, jest gotów udowodnić, że już nie jest małym dzieckiem. Zainspirowany opowieściami babci o dalekim dziadku, postanawia przeżyć przygodę życia. Wyrusza w pełną wyzwań podróż przez ocean, gdzie spotyka niezwykłego towarzysza – rozgadanego jesiotra, który okazuje się być prawdziwym komikiem. Razem przeżywają niesamowite przygody, ucząc się wartości rodziny i przyjaźni. Katak odkrywa, że bycie częścią rodziny to coś więcej niż tylko wspólne cechy – to uczucie, które sprawia, że czuje się jak ryba w wodzie, bez względu na to, gdzie jest.                                                                      – młodzież na film „„Cudowny chłopak. Biały Ptak” Niezwykłe losy bohaterów filmu są dowodem na to, że ten kto ma w sercu odwagę, życzliwość i otwartość na drugiego człowieka potrafi dokonać rzeczy, o które sam by siebie nie podejrzewał. Następnie po krótkiej przerwie udaliśmy się w drogę powrotną do domów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za pomoc w organizowaniu naszych zimowych zajęć. Dziękujemy za udział w naszych spotkaniach  gościom zaproszonym, rodzicom, babciom oraz dzieciom.